1398/7/17 چهارشنبهدر گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت :
احیاء تکنیک کتیبه نویسی و ایجاد نقوش گیاهی و حیوانی بر روی نوارهای کارت بافی
در راستای حفظ هنر های سنتی ایران ، تکنیک کتیبه نویسی و ایجاد نقوش گیاهی و حیوانی بر روی نوارهای کارت بافی در گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری احیا شد .

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سیدعبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه امروز « چهارشنبه » با اعلام این خبر گفت : در حال حاضر این هنر با استفاده از نقوس ساده هندسی و تزئینی دراستان های قزوین ،خراسان شمالی و توسط عشایر انجام می شود.
او افزود: این هنر توسط روح ا... دهقانی هنرمند کارگاه زری بافی  هم اکنون در گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه در حال انجام است .
وی کارت بافی یا نوار را نوعی بافندگی دانست که تولیدات حاصل از آن نوارهای تاری کم عرض اما بسیار محکم و بادوام و با کاربرد متنوع است و گفت: دور یقه، لبه  دامن یا آستین، کمربند حمایل شمشیر ، بند موبایل، کراوات، بند قنداق، تنگ اسب و حیوانات باربر، تزئینات و بر پایی چادر ، حمل گهواره، و . . . موارد استفاده از این هنر است.
او با بیان اینکه پیشینه کارت بافی در ایران به اواخر هزاره سوم و اوایل هزاره دوم پیش از میلاد می رسد تصریح کرد :الواح و کارتهای ساخته شده از عاج و سفال که «رولان دو مکنوم» و «ژرژ کونتنو» در گزارشهای باستان شناسی خود از آنها نام برده اند بر این مدعا صحه می گذارد.


عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما