1396/4/24 شنبهدر نشست تخصصی حجاب و عفاف مطرح شد:
موزه ملی پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی راه اندازی می شود
خدیجه امامی، کارشناس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از راه اندازی موزه ملی پوشاک سنتی و بومی اقوام ایرانی در آینده ای نزدیک خبر داد.

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه، امامی، در نشست تخصصی حجاب و عفاف که در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، گفت: پوشاک اقوام ایرانی باتوجه به کاربرد و سپس براساس شرایط مذهبی و اقلیمی انتخاب و با هنرهای دستی مانند سوزن دوزی و پولک دوزی تزیین شده است.
او با اشاره به این که پوشاک فقط به تن پوش محدود نیست، گفت: پوشاک یک مجموعه شامل سرپوش، تن پوش و پاپوش است.
امامی راحتی و گشادی را از ویژگی های پوشاک اقوام ایرانی عنوان کرد و گفت: پوشاک اقوام ایرانی نه تنها بسیار زیباست بلکه از منابع داخلی و طبیعی تهیه شده است.
وی در ادامه به تنوع پوشاک در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و گفت: پوشاک بر اساس جنسیت و رده سنی متفاوت است به طور مثال پوشاک سالمندان نه تنها در رنگ بلکه در الگوی دوخت نیز متفاوت با پوشاک جوانان است.
امیمی پوشاک ایرانی را پوششی نجیب و کامل و چشم نواز دانست و با ابراز تاسف از این که از در چند دهه اخیر توجه به لباس های سنتی بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است ، گفت: در بسیاری از فروشگاه ها شاهد وجود کارهای بسیار ناشیانه و ابتدایی از لباس های سنتی هستیم.
این کارشناس با تاکید بر این که روزآمد کردن پوشاک سنتی یکی از موضوعات مهم فرهنگی است، گفت: به طور حتم نمی توان لباس قدیمی را به همان شکل اولیه احیا کرد اما می توان از عناصر این لباس ها در پوشاک امروزی بهره برد.
امامی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت های پژوهشکده مردم شناسی در زمینه گردآوری پوشاک اقوام ایرانی از سال 1376اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما فضای مناسب و کافی برای نمایش و حتی نگهداری این پوشاک ها در اختیار نداریم هرچند با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت مرمت تا حدودی این پوشاک ها احیا شده اند.

او یکی از معانی بازشناسی فرهنگ ایرانی اسلامی اقوام مختلف کشور را، فرهنگ حجاب دانست و افزود: با این حال حجاب تنها به پوشش ظاهری خلاصه نمی شود بلکه حجاب باید در تفکر، رفتار و گفتار باشد و در آخرین مرحله حجاب باید در پوشش نمود پیدا کند و این امر باعث می شود زندگی مردان و زنان ایرانی سرشار از آرامش و صلح و دوستی باقی بماند.

                                                                                                             نگاه باستان شناختانه به حجاب و عفاف
در ادامه نشست عبدالکریم شادمهر، معاون اداری، مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پژوهش های این حوزه با سایر حوزه ها دارای تفاوت ماهوی است چرا که نگاه به موضوعات مختلف اعم از حجاب و عفاف در این حوزه باید باستان شناختانه باشد و با توجه به گذشته، پژوهش و مستندنگاری انجام داده و نتایج آن را معرفی کنیم.
وی با اشاره به موضوع حجاب و عفاف گفت: از زمان عیلامی، بحث پوشش در ایران مطرح بوده است و بعد از ورود اسلام هم از آن استقبال شده است.
به گفته شادمهر، براساس پژوهش های انجام شده مردان و زنان در دوران پیش از تاریخ پوشش کاملی داشته اند و فطرت و اصالت زن نقشی مهم در جامعه  داشته است.
او افزود: برای مرکز نوآوری پژوهشگاه قرار است دو رویداد برگزار شود و در یکی از این دو رویداد که کاربست نتایج پژوهشی خواهد بود، مبحث پوشاک با رویکرد هویت ملی و ایرانی را خواهیم داشت.
او درباره رویداد دوم گفت: این رویداد تحت عنوان پوشاک با رویکرد هویت اسلامی ایرانی برگزار خواهد شد.
او مد را از نظر آماری یک شاخص مرکزی دانست و گفت: هر اتفاقی که فراوانی بیشتری داشته باشد، مد است و ما در بحث پوشاک چنین نگاهی نخواهیم داشت.
شادمهر در ادامه به اهمیت نسبت جنسیت در مطالعات مختلف اعم از مطالعات جمعیت شناسی اشاره کرد و گفت: نسبت جنسیتی 105 است به عبارت دیگر به ازای هر 105 مرد 100 زن در جامعه وجود دارد.
او با اشاره به حضور فعال زنان در جامعه گفت: خانم ها نقش بسیار سنگینی بر عهده دارند و زمانی که به عنوان الگوی ایرانی اسلامی صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که پوشش ریشه تاریخی داشته و ما باید تلاش کنیم خودمان باشیم.
او با بیان این که در بحث مد نگاه ما به خارج از مرزهاست تاکید کرد: این در حالی است که باتوجه به یافته ها، آنها باید به ما نگاه کنند.

                                                                                                             عفاف چیست؟
فاطمه کرباسی، مدیر حوزه ریاست و مشاور بانوان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر این که رفتارهای انسان از اعتقادت درونی او نشات می گیرد گفت: اگر به عفت اعتقاد نداشته باشیم، نمود آن در رفتارهای بیرونی مشاهده خواهد شد.
او انسان های عفیف را افرادی خود دار، خودنگهدار و باتقوا دانست و گفت: این افراد می توانند جلوی هوای نفسانی خود را بگیرند به طور مثال افراد فقیری را می بینیم که در رفتار و گفتار خود غنی و بی نیاز هستند و به عبارت دیگر با سیلی صورت خود راسرخ نگه می دارند، چرا که این افراد عفیف هستند.
او در تعریف عفاف گفت: عفاف یعنی جلوگیری و نگهداری نفس از آن چیزی که حلال و لایق نیست به عبارت دیگر در مقامی که نمی توانی به  حلالی دسترسی داشته باشی از حرام بپرهیزی.
وی افزود: در مرحله بعدی باید از آن چیزی که لایق نیست از انسان سربزند را انجام ندهی.
فاطمه کرباسی با تاکید بر این عفت و عفاف، پذیرش درونی است گفت: همه رفتارهایی که از انسان سر می زند بستگی به اندیشه و نظر درونی او دارد.

                                                                                                               عفیف کیست؟
او در توصیف یک مرد عفیف گفت: مردان باعفت چشم خود را از نامحرم فروهشته و با نخستین نگاه سر خود را پایین انداخته و با دید شهوت به زن مقابل خود نگاه نمی کنند.
او در باره زن عفیف نیز گفت: این زنان از خودنمایی خودداری کرده و با پوشش، نوع حرف زدن و راه رفتن خود باعث جلب توجه نمی شوند.
فاطمه کرباسی با اشاره به این که پوشش و حجاب در حضور نامحرم معنا پیدا می کند، گفت: حجاب با حضور زنان در جامعه و فعالیت های اجتماعی آنها منافاتی ندارد عفت و حجاب فقط در پوشش نیست بلکه نوعی نگاه درونی است که در رفتار تجلی پیدا می کند.
او با اشاره به گسترش فضاهای مجازی گفت: آیا به راستی ما در این فضا ها عفت را رعایت می کنیم؟ آیا ما اجازه می دهیم کسی به جز همسرمان به حریم ما راه پیدا کند؟

                                                                                                             جای خالی خودشناسی در زندگی ما
زهره سادات نبوی، مدرس مرکز آموزش توسعه افق اندیشه ایرانیان، در ادامه نشست با موضوع سلامت معنوی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: چهار بعد سلامت شامل سلامت جسمی، معنوی، روحی و اجتماعی می شود.
او سلامت معنوی را تعالی متعالی بین فرد با خود، دیگران، قدرت ماورالطبیعه و محیط اطراف تعریف کرد.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ جامعه امروز ما این است که به جای اینکه انرژی خود را صرف خودشناسی و تعامل با خود کنیم تمرکزمان را بر عیب جویی و تربیت دیگران گذاشته ایم این در حالی است که هنوز نمی دانیم چگونه باید با خودمان تعامل داشته باشیم.
نبوی مولفه های مهم برای تعریف از خود را در پاسخ به پرسش های زیر دانست و گفت: ما باید بتوانیم استعداها و توانمندی های خود را نام برده، ویژگی های مثبت و صفات منفی و نقاط ضعف ما را بشناسیم.
او با اشاره به سیستم آموزشی بیمار در کشور گفت: متاسفانه افق دید ما کم است این در حالی است که قران تاکید می کند وقتی از کاری فارغ شدی به کاری دیگر بپرداز.
او نخستین گام برای دستیابی به سلامت معنوی را تعامل متعالی فرد با خودش دانست و گفت: اگر بتوانیم این گام را به درستی برداریم، می توانیم ارتباط بهتری با دیگران ، محیط و خداوند داشته باشیم.
این کارشناس با ابراز از تاسف از این که در نگاه جامعه ما انسان ها یا سالم هستند و یا جانی گفت: این در حالی است که برخی افراد بیمار هم در جامعه وجود دارند که باید به آنها کمک کرد چرا که نیاز به درمان دارند.
نبوی در ادامه سخنان خود به تاثیرگذاری زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: اگرچه زن ها از نظر آماری نیمی از جامعه را تشکیل می دهند اما از نظر تاثیرگذاری، همه قدرت جامعه در دست زنان است چرا که می توانند خود و مردان را مدیریت کنند.

                                                                                                                  تحلیل جامعه شناختی حجاب
فریده مجیدی، عضو هیات علمی پژهشکده مردم شناسی دیگر سخنران این نشست بود که به تحلیل جامعه شناختی حجاب با تکیه بر نظریه سرمایه های اجتماعی پرداخت.
او با اشاره به تحقیقی در این زمینه با تمرکز بر شبکه های مجازی اجتماعی به ویژه اینستاگرام گفت: مد اغلب توسط افرادی از طبقات بالای اجتماعی در راستای تلاش برای متفاوت بودن ایجاد می شود و زمانی که این مد توسط دیگر افراد جامعه دنبال می شود این افراد باردیگر برای متفاوت شدن مد جدیدی را به وجود می آورند.
به گفته وی، این در حالی است سایرین برای اتصال به طبقات بالا و افراد مشهور از این مدها پیروی کرده و با این کار تلاش می کنند بیشتر شناخته شده و مقبولیت به دست آورند. 
او افزود: در واقع افرادی که با استفاده ازسایر روش ها نتوانند نمودی در جامعه کسب کنند از طریق پیروی از مد سعی می کنند این کمبود را جبران و سرمایه اجتماعی کسب کنند.
مجیدی در زمینه انتشار عکس های خصوصی، با پوشش های خاص و تلاش افراد برای جذب دنبال کننده های بیشتر در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام گفت: برخی از افراد که نمی توانند با تکیه بر سرمایه های اجتماعی مانند تحصیلات، خانواده و غیره به مقبولیت اجتماعی مورد نظر خود برسند و می خواهند دنبال کننده های زیادی در این شبکه ها داشته باشند با استفاده از نوع پوشش خود سعی می کنند دنبال کننده های بیشتری جذب کنند تا سرمایه اجتماعی را که از سایر روش ها نتوانستند جذب کنند با این روش به دست آورند. 
او در ادامه به کسب درآمد این افراد به پشتوانه دنبال کننده های زیاد در فضای مجازی اشاره کرد.
وی با اشاره به این که یک پدیده اجتماعی به طور حتم تنها یک دلیل ندارد و باید به بررسی مجموعه علل آن پرداخت، گفت: اگر این اعمال توسط سیاست گذاران، ناهنجاری اجتماعی محسوب می شود باید علت آن را  در جدایی بین اهداف نهادینه شده فرهنگ یک جامعه و راه های ساخته شده برای دستیابی به سرمایه های اجتماعی جستجو کرد.
در پایان این نشست به قید قرعه به پنج نفر از شرکت کنندگان، به رسم یادبود چادر اهدا شد.


 


عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما