1399/7/27 يكشنبه
نشست «تهران در گذر زمان» برگزار شد
نشست «تهران در گذر زمان» با موضوع «فرهنگ مردمی در شهر: تهران شهری که دوستش می‌داریم» توسط معاونت فناور و کاربردی سازی و پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد .

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حسین میرزائی مردم‌شناس، عضو هیئت علمی و مدیر گروه مطالعات فرهنگی  دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست گفت : فرهنگ به عنوان شیوه ای برای زیستن و ویژگی های تمایز بخش جامعه ای از جامعه ای دیگر، در کنار ویژگی های منفی، می تواند عناصر محبوب و دوست داشتنی فراوانی داشته باشدو شهر نیز مانند سایر عناصر، می تواند موضوع  دلبستگی قرار گیرد.
او با بیان اینکه  عناصر مرجح، برجسته و شهیر شهر می‌تواند هویت آن را از سطح  محلی به جهانی پیوند بزند و در کنار دافعه های آن مانند آلودگی، ترافیک و ازدحام، از زیبایی، امنیت و آرامش نیز برخوردار باشد افزود: آرامش عنصر مهمی است تا افراد نسبت به شهر خود احساس دلبستگی داشته باشند، این دلبستگی می‌تواند در آنچه فرهنگ مردمی می‌خوانیم شکل بگیرد.
به گفته وی ،فرهنگ مردمی علی‌الظاهر نسبی ترین بعد فرهنگ تلقی می‌شود که می تواند در طول زمان دستخوش تغییر شود؛ این فرهنگ مردمی دارای پنج عنصر اصلی است : 1- ترجیح‌یافتگی 2- دلبستگی 3-  قدرت و اقتدار فرهنگی 4- برجستگی نمادین و 5- محلی-جهانی شدن.  این پژوهشگر افزود: در اینجا قصد بر آن است که تهران، این شهر پر از پارادوکس را از منظر این پنج عنصر فرهنگ مردمی اندکی واکاوی کنیم :
مدیر گروه مطالعات فرهنگی  دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت : ترجیح‌یافتگی یا نیافتگی می تواند عامل پیوند ارتباطی سوگیرانه باشد و حس تعلق مثبت یا منفی را نسبت به شهر ایجاد کند،این امر می تواند خود را در محیط زیست، شکه شهر، یا عناصر زیباشناسانه یا مکان های خاص نشان دهد ؛ تهران آلوده از صدا، تصویر و دود به همراه ترافیک های جانفرسای آن قطعا بخش ترجیح نیافته شهر است اما گالری‌ها، موزه ها حتی طبیعت شهری از جمله درختان آن می تواند تهران را مورد پسند بسیاری از شهروندان آن قرار دهد.
او با بیان اینکه معماری و شهرسازی تهران نیز می تواند علایق فردی بسیاری را برانگیزاند، انعکاس دنیای مدرن با توجه به برجسته سازی سنتهای قدیمی می تواند نشان دهنده تعلقات و دلبستگی های اشباع نشده انسان باشد تصریح کرد: مکان هایی مانند دربند و درکه در کنار مراکز خرید مدرن می تواند این حس را تقویت کند، فضاها و زمان‌های خاص شهری نیز می توان جاذبه ها و دافعه ها را شکل دهد، روز شلوغ و آلوده در کناز شب آرام برای بسیاری الهام بخش است، خیابان‌هایی با یک حافظه تاریخی بلند با پیاده‌روهایی که می‌تواند تهران نشینان را تا آن سوی حافظه‌های فردی و اجتماعی بکشاند.
این پژوهشگر گفت:دلبستگی می تواند فرهنگ مردمی را شکل دهد به نحوی که از خلال همین دلبستگی فرد می تواند ارتباط خود را با شهر حفظ کند. شهر هر کس بخشی از حوزه تعلقات و خاطرات او را  می‌سازد و برای او حکم وطن، زادگاه، حافظه زندگی و محل کسب تجرببات زیسته دارد. تهران هم در کنار ویژگی های منفی خود، حافظه افراد را با دلبستگی‌هایی فردی و اجتماعی، مکانی و زمانی، فضایی و معماری، می تواند افراد را به خود دلبسته کند. 
وی با بیان اینکه اقتدار فرهنگی در حوزه فرهنگ مردمی جایگاه مهمی دارد، تهران با داشتن عناصر و جاذبه ای مادی و عنوی، محسوس و غیر محسوس، می تواند به یک فضای قدرتمند تبدیل شود، بعد چندفرهنگی شهر، آزادی های نسبی در آن، حس شهروندی، می تواند مولفه های این افتدار فرهنگی باشد.
برجستگی‌های نمادین ارتباطی نزدیک با فرهنگ مردمی و رابطه بین شهر مردم پسند با نمادهای آن جایگاهی مهمی در بازتاب سرمایه فرهنگی شهر دارد. برج آزادی، برج میلاد، مکان‌های ویژه طبیعی و سنتی شهر می تواند این نقش را بر عهده بگیرند.
او گفت :محلی-جهانی بودن به عنوان یک مولفه مهم تلقی می شود که با گسترش ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی، حوزه های علاقه را از محلی به جهانی توسعه داده است. تعامل بین کافی شاپ‌ها، کوه و طبیعت گاهی در تهران این بومی-جهانی را به ساکنان القا می‌کند.
عضو هیئت علمی و مدیر گروه مطالعات فرهنگی  دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: تهران شهری است که به ذهن سپرده یشود و سبب شادی خاطر است؛ این را کسانی بیشتر درک می کنند که زمانی از این کلان‌شهر پرهیاهو دور بوده باشند.تهران شهری است که باوجو مشکلاتش، با خواستنی‌ها و دوست‌داشتنی‌های جامعه در پیوند است، کانون حضور سلیقه های متنوع مدرن و سنتی، پسامدرن و حتی ترکیبی از همه آن هاست. تهران شهری است با ظرفیت جهانی که ضمن برخورداری از هویت قالب و برجسته که با مکان های دیگر جهان متفاوت است، از ظرفیت های موازی و متکثر  متناسب با سلیقه و تمایلات متنوع در قلمر شهر برخوردار است.  این زیبایی ها را باید برجسته کرد و برای ارتقای آن تلاش کرد. تهران می‌تواند همان شهری باشد که دوستش می داریم.

عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما