1397/2/26 چهارشنبهدر نشست « بررسی و معرفی ظرفیت های گردشگری ورزشی» مطرح شد:
ظرفیت های جذب گردشگر ورزشی در ایران
ایران به دلیل داشتن اقلیم های متفاوت و چهارفصل در یک زمان دارای ظرفیت جذب گردشگر، از جمله گردشگر ورزشی است.

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، طاهر حسن بیگی، کارشناس ورزشی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این مطلب را امروز در نشست « بررسی و معرفی ظرفیت های گردشگری ورزشی» که توسط گروه گردشگری پژوهشگاه برگزار شد، مطرح ساخت.
وی با اشاره به ظرفیت های موجود در استان های کشور گفت: با توجه به خصوصیات اقلیمی و جغرافیایی و همچنین توانمندی های موجود در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، امکان بهره برداری از ورزش و تعامل با فدراسیون ها، برندهای ورزشی و تیم های ورزشی خارجی فراهم شده و رونق اقتصادی بیشتری در جوامع محلی را به دنبال خواهد داشت.
او همچنین با اشاره به وجود تعاریف مختلف از گردشگری گفت: از بعد اجتماعی ، گردشگری فصل مشترک بین زندگی عادی ساکنان بومی و زندگی غیرعادی گردشگران است.
به گفته وی، از بعد جغرافیایی، گردشگری زمانی از فعالیت گذران اوقات فراغت یا تفریح تعریف می شود که مستلزم غیبت شبانه از مکان مسکونی عادی است.
حسن بیگی توریست یا گردشگر را براساس تعریف بین المللی، فردی دانست که برای تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگری سفر می کند مشروط بر این که مدت اقامت او از 24 ساعت کمتر و از 6 ماه بیشتر نباشد و در فاصله ای کمتر از 70کیلومتر انجام نگیرد.
این کارشناس ورزشی افزود: تلفیق صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم و برترجهان و ورزش به عنوان یکی از صنایع قدرتمند و با اهمیت جهان باعث پیدایش یکی از شگفت انگیزترین صنایع خدماتی، به نام صنعت گردشگری ورزشی شد به طوریکه کشورهای مختلف دنیا، همواره در تلاش هستند تا با تدوین استراتژی های مختلف، بیشترین بهره برداری را از این صنعت بزرگ و ارزشمند کسب کنند.
او گردشگری ورزشی را یک الگوی جدید در توسعه گردشگری دانست و گفت: هم اکنون صنعت گردشگری ورزشی به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع ترین صنایع گردشگری دنیا به شمار می آید و کارشناسان این صنعت را به عنوان منبع اصلی اشاعه فرهنگ ملل، اشتغال زایی، رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت ها می دانند.
حسن بیگی در ادامه به توضیح انواع گردشگران ورزشی پرداخت و از کشورهای اسپانیا، استرالیا، آمریکا و فرانسه به عنوان کشورهای موفق در حوزه گردشگری ورزشی نام برد.
وی افزود: در آسیا کشورهایی مانند امارات و ترکیه حضور در عرصه گردشگری ورزشی را تجریه و درآمدهای خوبی نیز داشته اند.
به گفته این کارشناس اندونزی از طریق ورزش تفریحی قادر به افزایش کیفیت زندگی مردم شده است.
وی فواید کوتاه مدت و مستقیم حضور گردشگران ورزشی در کشور میزبان را پول، ثروت و ایجاد فرصت های شغلی اعلام کرد و گفت: از فواید بلند مدت و غیرمستقیم این امر، رشد و توسعه زیرساخت های صنعتی و اقتصادی کشورها است که این امر از طریق حضور متمادی و مستمر گردشگران در مناطق مختلف حاصل می شود.
حسن بیگی با اشاره به میزبانی بازی های جام جهانی 2022 توسط کشور قطر گفت: این کشور گذشته از هزینه هایی که برای گرفتن امتیاز این میزبانی کرده است، حتی اقدام به ساخت شهرهایی کرده که هم اکنون وجود خارجی ندارند و برای بهره مندی از مزایای گردشگری ورزشی، اعلام کرده است بازی ها در استادیومی به نام لوسیل در شهری که قرار است ساخته شود برگزار می شود.
او در ادامه به توضیح ویژگی های شهر جدید لوسیل پرداخت و با اشاره به این که جام جهانی فوتبال پس از بازی های المپیک، بزرگترین و مهمترین رویداد ورزشی است، گفت: بی تردید جام جهانی فوتبال یک رویداد کاملا گردشگری ورزشی است چون در آن علاوه بر ورزشکاران، هواداران، برندها، شرکت کننده ها در همایش ها و کنفرانس ها، کنگره ها و رویدادهای جانبی شرکت می کنند.
این کارشناس ورزشی افزود: گردشگری ورزشی فرصت های شغلی بسیاری از جمله برای فارغ التحصیلان رشته های گردشگری، تربیت بدنی، صنایع دستی و حتی سایر رشته ها ایجاد می کند.
او در ادامه به توضیح ظرفیت های گردشگری ورزشی در ایران پرداخت و گفت: ایران به دلیل داشتن اقلیم های متفاوت و چهارفصل در یک زمان دارای ظرفیت جذب گردشگر، از جمله گردشگر ورزشی است.
حسن بیگی از وجود 51فدراسیون ورزشی در کشور خبر داد و گفت: با توجه به وجود این تعداد فدراسیون ورزشی در کشور ظرفیت برگزار ی رویدادهای مختلف ورزشی ازجمله فستیوال ها، جشنواره ها، مسابقات با نگرش گردشگری و استفاده از بخش دولتی و خصوصی و ایجاد هم افزایی وجود دارد که این امر علاوه بر توزیع سفر، باعث اشتغال و رونق اقتصادی مناطق و جوامع ملی می شود.
او به جز مسابقات ورزشی از ورزش های بومی و محلی، ورزش های آبی، کوهنوردی و صخره نوردی، جامپینگ، کایت سواری، بالن سواری، گلایدر، پاراگلایدر، اسکی، اسکی وحشی، برف پیمایی، رالی، کویرنوردی و تورهای دوچرخه سواری به عنوان بخشی از توانمندی های جذب توریست ورزشی نام برد.
به گفته وی، می توان از  تختی و زندگی ورزشکاران شهید مثل شهید ابراهیم هادی، برای روایتگری در حوزه گردشگری استفاده برد.
او ساخت انیمیشن را بسیار تاثیرگذار دانست و به کارتون ژاپنی فوتبالیست ها اشاره کرد و گفت: این کشور برای تقویت فوتبال این انیمیشن را ساخت.

عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما