1399/9/3 دوشنبه
تاریخچه چاپ کلاغه ای (چاپ باتیک ) بررسی شد
نشست تخصصی تاریخچه چاپ کلاغه ای (چاپ باتیک )، از سلسله نشست های رویکردهای پژوهشی در هنر های سنتی توسط گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد .

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، زهرا تقدس نژاد در این نشست ،مشخص کردن منشاء اصلی این هنر را بسیار دشوار عنوان کرد و گفت :احتمالاً روش چاپ مقاوم در برخی از نقاط جهان همزمان، انجام می‎شده است.
او افزود:در خصوص تاریخچه این هنر در دنیا آمده است:  «نمونه‎هایی رنگرزی پارچه به شیوه مقاوم سازی(گره) از 1500 سال پیش در مصر و خاورمیانه و نمونه‌هایی نیز در ترکیه، هند، چین، ژاپن و غرب آفریقا یافت شده است.»
این پژوهشگر تصریح کرد :معروف است که هنر کلاغه‌ای بیشتر در منطقه‌ای در جنوب تبریز که در گذشته‌های دور «اوشکایا» نامیده می‌شده، رواج داشته ؛ اوشکایا(اسکوی کنونی در دامنۀ غربی سهند) که قلعۀ مرزی اورارتو بود و محتمالاً در عهد «ساردوری دوم 753 ـ 735 پ .م» هنگام تسخیر ناحیۀ «رسوبی» واقع در کرانۀ شرقی ارومیه(که پیشتر به ماننا تعلق داشت) ساخته شده، اشغال شد.
تقدس نژاد با بیان اینکه واژه باتیک به معنای «چاپ مقاوم» است و در ایران به نام کلاغه‏ای شهرت دارد خاطرنشان کرد :زیرا در این روش قسمت‏هایی از پارچه به وسیلۀ ماده‏ای به نام واکس یا روغن کلاقه‏ای در برابر رنگ نفوذ ناپذیر می‏شود.
او گفت : رنگ ناپذیر کردن پارچه روش های ؛ گره زدن ، نقاشی با استفاده از قلمو و استفاده از قالب صورت می گیرد .
تقدس نژاد با بیان این نکته که امروزه هنر کلاغه‎ای رو به فراموشی و مراکز اصلی این هنر در ایران، تبریز، آذربایجان شرقی، اسکو، دیزج، اسکندان، کهنمو و ...   است اظهار داشت :برخی معتقدند که این اسم از کلاغ آمده زیرا ابتدا پارچه را گره می‏زدند و با رنگ سیاه رنگرزی می‏کردند که بعد از باز کردن پارچه خطوطی شبیه پر کلاغ ایجاد می‏شدکه به آن کلاغه‏ای(کلاقه‏ای) می‏گفتند.

عكس هاي مرتبط :

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
All right reserved for the Research Institute and Cultural Heritage and Tourism © 2015

مجری سایت : شرکت سیگما